Color Line fäster stor vikt vid säkerheten ombord. För att du skall känna dig bekväm och trygg när du reser med Color Lines fartyg, ber vi dig ta lite tid till att bli bekant ombord samt läsa denna information.
Före avresa
Av säkerhetsskäl kan gäster, bagage och fordon bli genomsökta före ombordstigning. Vägran av genomsökning kan innebära att gästen avvisas utan återbetalning av betald biljett. Alla gäster (ej barn i vuxens sällskap) skall kunna uppvisa giltig legitimation.
Gasbehållare och gasdrivna bilar:
Huvudförsörjningen för gas på husvagnar, husbilar och liknande ska kopplas bort eller stängas före påkörning, samt under överfarten. Tillgång till gasbehållaren bör om möjligt låsas upp så att behållare kan avlägsnas vid brand. Som bekräftelse på att gasen är frånkopplad/stängd är fordonet märkt med ett klistermärke i vindrutan innan ombordstigning.
Det är inte tillåtet att transportera lösa dunkar med bränsle i fordon. Om du behöver denna typ av frakt måste Color Line Cargo kontaktas.
Gasdrivna bilar på gasol, vätgas eller biogas kan transporteras på samma sätt som andra fordon.
Propan och butangas för privat bruk (t.ex. för camping) kan ingå i flaskor upp till totalt volym på 2,5 kg (exklusive vikten av gasflaskor). Vid större volymer måste Color Line Cargo kontaktas.
Elektriska artiklar:
Det är inte tillåtet att använda andra medtagna elektriska apparater än standardutrustningen i hytter eller någon annanstans ombord (t.ex. värmekällor som riskokare, vattenkokare, våffeljärn, strykjärn etc.). Vid besiktning kommer detta att tas i beslag och förvaras men kan hämtas vid ankomst på terminalen i Oslo - mot uppvisande av kvitto.
Litiumbatterier:
Litiumbatterier används som energikälla inom konsumentelektronik, t.ex. mobiltelefoner, leksaker, surfplattor och medicinsk utrustning. Dessa batterier kan generera hög värme, vilket kan leda till kortslutning och i hög grad brandrisk. Därför anses litiumbatterier vara farligt gods som kan utgöra en säkerhetsrisk. Ombord på Color Lines fartyg ska anställda omedelbart informeras om elektronisk utrustning blir skadad, onormalt varm eller utvecklar rök.
Små elfordon med elektrisk hjälpmotor och tillhörande uppladdningsbart batteri kan endast accepteras när de transporteras på bildäck. Laddning av sådana enheter är inte tillåten ombord.
Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning eller medicinsk utrustning som passagerare förlitar sig på under resan definieras inte som bagage. Det kan till exempel vara elektriska rullstolar eller syrgasutrustning. Sådana hjälpmedel är lagliga att ta med i passagerarutrymmen.
Color Line accepterar transport av följande personliga litiumbatterier per passagerare i incheckat bagage;
- Max. 100 Wh: Mobiltelefoner, MP3-spelare, surfplattor, PC, etc. per passagerare i incheckat bagage.
- Max under 1000Wh per batteri/nödladdare/powerbank per passagerare (under 100Wh per batteri) förutsatt att; Lösa batterier är skyddade för att minimera risken för kortslutning. Antingen genom att transportera dem i originalförpackningen, täcka batterikontaktpunkter med icke-ledande tejp för isolering, eller packa varje batteri i sin egen plastpåse.
Skadade, defekta och återkallade litiumbatterier, eller återkallad elektronisk utrustning som innehåller litiumbatterier, är inte tillåtna.
Transport av litiumbatterier som last faller under IMDG-koden. Kontakta Color Line Cargo för detta.
Akut sjukdom ombord:
Överstyrmannen har gått en utökad första hjälpen-kurs och är medicinskt ansvarig på alla Color Lines fartyg. Color Fantasy och Color Magic har också en egen läkare ombord. Ombord finns en separat sjukavdelning utrustad för att hantera akuta allvarliga skador och sjukdomar som inträffar ombord. Vi vill poängtera att du som resenär är ansvarig om du väljer att resa med sjukdom eller skada.
Patient transport:
Sjuktransport/patient transport ska ha egen sjuksköterska/läkare. Medicin och annan nödvändig utrustning för patienten ska medtas. Det är inte möjligt att låna syrgas eller annan medicinsk utrustning ombord. Sjukhuset ombord är endast till bruk vid akut sjukdom eller skada och kan inte användas för sjuktransport. Kontakta Color Lines kundtjänst 229 44 200 för mer information.
Medicinskt syre:
Det är tillåtet att ta med medicinsk syrgas ombord för eget bruk. Fartygen är inte utrustade för att ge sådan assistans utöver en nödsituation. Gäster som behöver kontinuerligt syrgas för kroniska tillstånd måste ta med sina egna förnödenheter ombord. Kontakta Color Lines kundtjänst på 22 94 42 00 om du behöver ta med medicinsk syrgas.
Sprutbehållare:
Om du använder sprutor för insulin och liknande, kontakta receptionen ombord för att få en säker behållare för använda sprutspetsar. Tack för din omtanke.
Vapen:
Om vapen ska transporteras ska kundcenter kontaktas för ytterligare information.
Barnvagn/rullstol:
Barnvagnar och rullstolar får inte placeras i (hytt)korridorer ombord. Detta på grund av behov av fria utrymningsvägar.
Öppen eld:
All användning av öppen eld är förbjudet.
Drönarflygning ombord:
Av säkerhets- och integritetsskäl är det inte tillåtet att använda drönare på Color Lines fartyg. Det gäller även drönare avsedda för rekreationellt bruk. Observera också att det finns strikta restriktioner för att flyga med drönare på land.
Läs mer om användningen av drönare på luftfartstilsynet.no (information på norska).
Procedurer
Larmsignal:
I en nödsituation kommer alla ombord att larmas med höga ljudsignaler i hela fartyget.
Larmsignal bestående av 7 korta och 1 långt pip betyder att du omedelbart ska gå vidare till monteringsstationen. Lyssna på information som ges via högtalarsystemet. Följ besättningens instruktioner.
Alarmsignal/utrymningsplan:
Utrymningsplanen finns uppsatt i alla hytter. För din egen säkerhet rekommenderar vi att du bekantar dig med den så snart du har kommit ombord. Den beskriver hur du skall agera i en nödsituation och anger utrymningsvägarna från den plats du befinner dig på till samlings/räddningsstationerna.
Bildäck:
Det är förbjudet att vistas på bildäck under resan. Dörrarna till bildäcket är låsta under resan. Samtliga bildäck är övervakade med hjälp av kameror och TV-monitorer på kommandobryggan samt i kontrollrummet.
Brandzoner:
Samtliga fartyg är indelade i brandzoner för att kunna isolera en eventuell brand till ett begränsat område. Öppningarna i väggarna mellan brandzonerna är utrustade med branddörrar. Av praktiska skäl står många av dessa dörrar öppna. Dörrarna kan låsas från kommandocentralen på bryggan. De kan också låsas lokalt genom att trycka på en brytare bredvid dörren som är märkt med texten ”Fire door release”. Fartygets besättning stänger också dörrarna lokalt.
En del branddörrar är upphängda i gångjärn medan andra är skjutdörrar som vanligtvis är infällda i väggen. Alla branddörrar kan öppnas manuellt. Dörren låses åter när man släpper den. Det står en anvisning om hur man öppnar dörren på eller bredvid dörren. Bildäcket är isolerat från resterande delar av fartyget som en egen brandzon.
Vattentät indelning:
För att förhindra att fartyget får stora krängningar eller sjunker om det uppstår stor skada p.g.a. kollision eller grundstötning, är fartyget uppdelat i flera vattentäta avdelningar under huvudbildäcket. Dessa avdelningar är också brandzoner. Vattentäta dörrar försäkrar förbindelse mellan avdelningarna. De flesta av dessa dörrar finns på utrymmen dit endast fartygets besättning har tillträde. Dessa dörrar kan öppnas eller låsas från flera centraler på fartyget, samt lokalt vid själva dörren. När dörrarna öppnas eller låses aktiveras kraftiga ringsignaler för att varna så ingen kommer nära dörren när den är i rörelse.
Stabilitet:
För att förhindra att fartyget kantrar eller får för stor krängning ifall det kommer vatten på huvudbildäcket, är även detta däck uppdelat i avdelningar. Fartyget har antingen mobila skott, som är låsta under seglingen, tvärs över bildäcket eller ett utrymme på var sida av bildäcket som är indelat i vattentäta avdelningar. Några fartyg har en kombination av båda.
Brandhämmande material:
All inredningsmaterial (tak, väggpaneler, dörrar, trappor osv.) är av icke-brännbart material. Möbler, gardiner, madrasser osv. är tillverkade av brandhämmande material.
Brandvarnare:
På strategiska platser över hela fartyget finns manuella brandvarnare. Om du upptäcker brand eller början till brand skall du omedelbart varsla om detta genom att trycka på larmet eller genom att informera någon i besättningen. Larmknapparna är små röda boxar som är märkta med texten ”Brann/Fire”.
Brandlarm:
Fartyget är utrustat med ett avancerat, automatiskt branddetekteringssystem. Det finns rökdetektorer i alla rum över hela fartyget, inklusive hytter, korridorer, uppehållsrum, lagerutrymmen, linneförråd, bildäck och maskinrum. Detektorerna utlöser larm till larmcentralerna på bryggan och i maskinkontrollrummet. Detektorerna varnar även vid mycket liten rökutveckling och anger noggrant var i fartyget röken utvecklas.
Brandlag:
Utsett manskap bildar brandlag med specifika uppgifter och ansvarar vid utlöst brandlarm. Alla som ingår i brandlaget är specialutbildade som rökdykare.
Brandsläckningsredskap:
Ombord på fartyget finns flera komplett utrustade brandstationer. Alla utrymmen på fartyget har tillgång till vatten från en brandledning som har tillkopplade brandslangar. Ett stort antal bärbara släckningsredskap finns tillgängliga i korridorer, i sällskapsutrymmen, på bildäck och i maskinrum.
Fastmonterade släckningsredskap:
Vattensprinklersystem med munstycken kopplade till separata brandpumpssystem är installerade på bildäck. Maskinrumsområdet är utrustat med skum- eller CO2-brandsläckningssystem. Utöver finns även ett HiFog sekundärsystem.
Brand/Säkerhetsvakt:
På natten övervakas fartygets utrymmen kontinuerligt av en brandvakt som har radiokontakt med bryggan och kontrollrummet. Brandvaktens rörelser registreras och kontrolleras noggrant på datautskrift.
TV-övervakning:
Bildäcken, maskinrummen och andra tekniska rum samt portar (bogport och bogvisir) har TV-övervakning.
Brandberedskap:
Fartygets befäl och besättning har utbildning i att släcka bränder ombord. Besättningen övar med jämna mellanrum i att evakuera/vägleda passagerare ut ur brandutrymmen till säkra samlingsstationer samt i att bekämpa olika bränder ombord.
Brandstationer:
Det finns flera brandstationer ombord som är utrustade med brandmansutrustning, verktyg och rökdykarutrustning samt kommunikationsutrustning.
Sök:
Bestämda besättningsmedlemmar har i en alarmsituation till uppgift att söka igenom fartyget för att försäkra sig om att ingen person har blivit kvar i hytter, korridorer eller sällskapsutrymmen.
Rök:
Vid stark rökutveckling från brand rekommenderas att man håller fuktigt tyg framför mun och näsa. Kryp längs golvet eftersom det är minst rök längst ner.
Samlingsstationer:
Samlingsstationer är särskilt utsatta platser på fartyget där passagerarna skall samlas i en nödsituation eller när det ges order att gå till samlingsstationen. Dessa stationer finns på övre däck i närheten av räddningsstationerna. När larmet går eller när det kommer order från besättningen, skall du genast gå till närmaste samlingsstation. Fartygets besättning ger närmare upplysningar om situationen och vad som sker därefter.
Nödutgång:
Nödutgångarna är märkta synligt och leder till räddningsstationerna. Lägg märke till hur nödutgångsskyltarna ser ut och var de är placerade i det utrymme du befinner dig i.
Flytvästar:
På räddningsstationerna finns flytvästar i kartonger/skåp märkta ”Reddningsvester" (se larmanvisningar). Besättningen kommer att meddela dig när västarna ska tas på och kommer att vara behjälpliga med detta. Flytvästar för barn finns också på livräddningsstationerna på alla fartyg och kommer att delas ut av besättningen.
Räddningsstationer:
I en nödsituation hjälper besättningen till med att visa vägen till räddningsstationerna där det finns livbåtar och räddningsflottar. Ansvarig befälhavare fördelar passagerarna i de olika räddningsstationerna. Ombordstigning sker endast efter order.
MES-stationer/livbåtar/räddningsflottar:
Dessa finns på båtdäcket. Livbåtarnas och livflottarnas totala kapacitet motsvarar 25 % mer än det totala antalet personer som tillåts ombord.
Övningar:
Alla besättningsmedlemmar deltar i ett flertal övningar. De får träning och instruktioner i brand- och haveribekämpning, sökplan, nödutgångar, nödkommunikation samt användning av alla räddningsredskap. En gång per månad hålls huvudräddningsövningar för besättningen. All säkerhetsutrustning testas och alla livbåtar/räddningsflottar läggs ut. Fartygets rökdykare får sin upplärning och träning av brandteknisk fackpersonal under realistiska förhållanden i övningsfaciliteter på land. I tillägg har befälet och en stor del av besättningen utbildning i första hjälp.
Miljö:
Color Line för en målinriktad miljöpolitik och arbetar aktivt med att bekämpa föroreningar genom att bl.a. använda olja med mycket låg svavelhalt samt källsortera avfall som skickas vidare till behandling på land. Vi råder våra passagerare att inte kasta sopor över bord utan i soppåsarna så att vi kan leverera dessa till fastlandet.
Rökförbud:
Det är absolut förbjudet att röka i hytten. Vi ber alla att vara noggranna med att släcka cigarretterna endast i avsedda askkoppar.
Rökning ombord:
Fartyget är rökfritt, men har dedikerade områden för rökning (detta gäller även för elektriska cigaretter).
Hissar:
I en larmsituation kommer normalt alla hissar ombord att sättas ur drift. Trappuppgångar ska då användas. I en sådan situation kommer funktionshindrade att ges särskild tillsyn av besättningen.
Skadegörelse:
Vi gör alla uppmärksamma på att det enligt norsk lag är straffbart att utöva skadegörelse på säkerhetsutrustningen ombord. För skadad utrustning krävs ersättning. Skadegörelse polisanmäls.
Språk:
Alla befälhavare på Color Lines båtar är norska. Den övriga besättningen är huvudsakligen norsk. Alla behärskar norska och engelska.
Startgas/booster:
Det är inte tillåtet att använda startgas eller booster för att starta fordon ombord på våra fartyg.
Bekanta dig med våra rutiner
- Studera noggrant den Utrymningsplan/Alarminstruktion som är uppsatt i samtliga hytter.
- Lägg märke till huvudutrymningsvägen samt de alternativa utrymningsvägarna från din hytt samt prova gå längs dessa.
- Lägg märke till hur skyltarna som markerar utrymningsvägen till samlingsstationerna ser ut.
- Gör det till en vana att lägga på minnet all säkerhetsmässig skyltning ombord på fartyget på den plats du befinner dig på.