Den webbläsare du använder är för gammal. Uppgradera din webbläsare eller ladda ner en annan webbläsare som Google Chrome eller Firefox.

Personuppgiftshantering i Color Line

Här kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifter. När du reser med Color Line behandlar vi personuppgifter om dig. Vi arbetar för att se till att din integritet tas hand om och har därför skapat en policy för hur din personliga information behandlas.

Personuppgiftsombud
Vi har utsett vårt eget personuppgiftsombud som hjälper till att säkerställa medvetenhet och kompetens vid korrekt behandling av personuppgifter. Personuppgiftsombudet hjälper dig också som gäst eller kund hos Color Line. Om du har frågor om hur vi behandlar din personliga information, vänligen kontakta ditt personuppgiftsombud.

Personuppgiftsansvarig
Det är VD som ansvarar för att hantera all personlig information korrekt, men för att vi ska kunna göra det bästa möjliga arbetet, delegeras ansvaret till dem som har det dagliga ansvaret för de platser där vi har lagrat personuppgifter.

Dina rättigheter

Rätt till tillgång
Om Color Line har personuppgifter om dig har du rätt att få tillgång till denna personliga information. Gäster som är medlem i Color Club och / eller har skapat sin egen profil kommer att hitta en hel del av den information vi har om dig som kund på deras personliga sidor.

Korrekt personuppgifter
Personuppgifter måste vara korrekta och vi ska endast ha den information som är nödvändig för att uppfylla det syfte som vi fått informationen för. Du kan därför begära att vi rättar eller tar bort personlig information om dig.

Radering
När personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in eller på annat sätt behandlats, har Color Line en rutin att ta bort personlig information. Samtidigt vill vi påminna om att om Color Line har personuppgifter om dig, har du rätt att begära att informationen raderas så länge det inte finns något laglig bestämmelse som kräver att informationen lagras. Tänk på att det finns strikta krav på verifiering av rätt identitet. Color Line måste vara säker på att vi kommunicerar med ägaren av den personliga informationen. Utlämning av information kommer därför endast att göras till det e-postmeddelande som används vid bokningen av resan. Kontakta oss här.

Vad användas den personliga informationen till i Color Line

Color Line måste registrera ett urval av personlig information om dig så att du kan få resa (j.f förordningar om räkningen och registrering av personer ombord på passagerarfartyg artikel 6). För att kunna uppfylla avtalen med dig som kund och gäst, kan Color Line därför lagra utvald personlig information om dig.

Vi lagrar personlig information med största försiktighet och våra medarbetare är medvetna om vad som ska lagras, hur länge det kan lagras och vem som ska ha tillgång till informationen.

Användning av personlig information i marknadsföring

Vi vill erbjuda tjänster och produkter anpassade till dig och dina intressen. Information om dig som person, och information från dina inköp, kan användas för analys och riktade marknadsföring. Kundinformation används också för att skydda kundrelationer, förenkla bokningsprocessen för kunder som kommer igen och som grund för produktutvecklingen.

Color Line definierar en person som kund i en befintlig kundrelation i 3 år från det sista avgångsdatumet och under denna period kommer Color Line att kommunicera elektroniskt ca. 1 gång i månaden via e-post. För att följa upp vad våra kunder tycker om av det som skickas ut, samlar vi in information om e-posten öppnas och om länkar klickas. Den insamlade informationen kommer att användas för analys och målinriktad marknadsföring. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss här.

Color Club medlemskap med kundprofil

Kundförhållande/ Acceptera

Avtal vid köp & samtycke.

Vad lagras & hur används informationen?

Personuppgifter, demografiska data, resehistorik, ombordköp, e-post statistik, svar från kundundersökningar.
Regel: Detaljerad historia lagras i 5 år.
Anpassad marknadskommunikation (efter samtycke), analys, statistik och profilering.

Rutiner för radering av personuppgifter

Obetalda medlemskap = Nedgradering till kundprofil.
Kundförfrågningar och vid dödsfall.

Kundprofil

Kundförhållande/ Acceptera

Villkor för profil & samtycke.

Vad lagras & hur används informationen?

Personuppgifter, demografiska data, resehistorik, e-post statistik, svar från kundundersökningar.
Regel: Detaljerad historia lagras i 3 år.
Anpassad marknadskommunikation (efter samtycke), analys, statistik och profilering.

Rutiner för radering av personuppgifter

Kundprofil raderas efter 5 år utan registrerad interaktion på profil som till exempel ingen ny resa eller inga klick i nyhetsbrev.
Ta bort mig funktionalitet på Min sida.
Kund begära radering.

Nyhetsbrev kund

Kundförhållande/ Acceptera

Samtycke till nyhetsbrev kommunikation.

Vad lagras & hur används informationen?

Personuppgifter, demografiska data, resehistorik, e-post statistik, svar från kundundersökningar.
Regel: Detaljerad historia lagras i 3 år.
Anpassad marknadskommunikation.

Rutiner för radering av personuppgifter

Kundprofil raderas efter 5 år utan registrerad interaktion på profil som till exempel ingen ny resa eller inga klick i nyhetsbrev.
Ta bort mig funktionalitet på Min sida.
Kund begära radering.

Kund

Kundförhållande/ Acceptera

Befintlig kundrelation: 3 år från sista avresedatum.

Vad lagras & hur används informationen?

Personuppgifter, demografiska data, resehistorik, e-post statistik, svar från kundundersökningar.
Regel: 3 år från data registreringsdatum/sista avresedatum borttaget: samma regel som för kund.
Anpassad marknadskommunikation (efter samtycke), analys, statistik och profilering.

Rutiner för radering av personuppgifter

Avregistrera nyhetsbrev (Kunddata sparas i 3 år från sista avresadatum, för återköps kännande).
Efter 3 år utan ny resa.
Kund begära radering.

B2B

Kundförhållande/ Acceptera

För inköp eller erbjudandeförfrågan.
Samma definition som kund (befintlig kundrelation - 3 år från utgångsdatum) plus prospects (potentiella nya kunder dvs. kunder som har begärt erbjudanden eller kontaktat oss).

Vad lagras & hur används informationen?

Organisation, kontaktuppgifter (personuppgifter), e-post statistik, profilering, svar från kundundersökningar.
Anpassad marknadskommunikation (efter samtycke), analys, statistik och profilering.

Rutiner för radering av personuppgifter

Avregistrera nyhetsbrev (Kunddata sparas i 3 år från sista avresadatum, för återköps kännande).
Efter 3 år utan registrerad interaktion på profilen som ingen ny resa eller inga klick i resehistoriken för nyhetsbrev.
Kund begära radering.

Databehandlare

Color Line har underleverantörer och har ingått databehandlingsavtal. Databehandlingsavtal reglerar hanteringen av personuppgifter som Color Line delar med sina underleverantörer. Databehandlingsavtalet omfattar bland annat syftet med personuppgifter, säkerhetskrav för lagring och åtkomstkontroll samt krav på radering av personuppgifter.

Användning av cookies och andra analysverktyg

Vi vill att du ska ha bästa möjliga användarupplevelse när du besöker vår webbplats.

Därför använder vi cookies och analysverktyg för att:

Ge våra gäster och kunder en bättre användarupplevelse. Det betyder bland annat snabbare sidvisningar och innehåll som är skräddarsydda för dina önskemål.
Vi vill lära av ditt beteende på våra webbplatser för att skapa en ännu bättre webbplats med bästa möjliga funktionalitet

Cookies är små tillfälliga eller permanenta filer med information som kan lagras på den dator du använder när du besöker colorline.se. Efter besöket ser du att annonser från Color Line visas på andra webbplatser och i sociala media kanaler du besöker. Cookies som vi använder kan inte skada din dator på något sätt.

Genom att använda våra tjänster accepterar du att vi får använda sådana informationsverktyg. Du kan välja att stänga av den här funktionen i webbläsaren själv. Du kan ta bort cookies lagrade på din dator.

Du kan också klicka på länken nedan för att se vårt Cookie Statement. Här kan du kontrollera vilka cookies vi använder och ändra ditt samtycke.


Color Line APP

När du använder Color Line-appen behandlas personuppgifter för följande ändamål:
 

  • Bokningsinformation – är du inloggad med bokningsnumret, så hämtar din app reseinformation i en enkelriktad kommunikation med Color Lines bokningssystem.
  • Inköp - Allt du gör av köp sparas i appen på din enhet (telefon, iPad, etc.) så du har dokumentation av vad du har beställt och när.
  • Transaktionsdata som inköpsplats (vilken restaurang), beställningskod, namn på betalningskortets ägare, inköpsdatum, transaktions-/betalnings-ID, moms och transaktionskostnad lagras i integrationsplattformen ombord på grund av bokföringshänsyn.

Lagring och radering av din köphistorik:

  • Inköp - Tidigare köp kvarstår på din enhet (telefon, iPad eller liknande) så länge du använder samma betalkort och raderas när du tar bort appen.
  • Resor - Tidigare beställningar förblir i appen om du har loggat in med bokningsnummeret i Color Line App. Ditt bokningsnummer förblir i Color Line App på din profil så länge du har Color Line-appen på din enhet.
  • Color Line lagrar inte IMEI-nummer, MAC-adress i app-enheten trådlös anslutning (MAC, PC eller liknande) eller telefonnumret för den mobila enheten där Color Line App används.
  • Inga kortuppgifter och betalningsinformation lagras i Color Line App. Kort- och betalningsuppgifter krypteras i Color Line App och skickas till Worldpay som leverantör av betalningslösningar.
  • Vid beställning av drycker skrivs en boknings kopia i restaurangavdelningen. Denna orderkopia sparas inte när inköpet är registrerat i kassan.
  • Uppgifterna i fartygets integrationsplattform har följande raderingsrutin: köps månad + 7 arbetsdagar